پنجشنبه, 09 فروردین,1403
Menu
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه:

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه:

تولید محتوا، فرهنگ سازی و راهبری عملیاتی؛ سه مأموریت اصلی ما در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی است

نویسنده: مدیر سایت/دوشنبه, 16 خرداد,1401/دسته ها: خبر

رتبه بندی این مطلب:
3/0

دکتر حجت الاسلام احمد علی یوسفی؛ رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در مصاحبه با روابط عمومی امور اقتصادی و دارایی استان قم درباره رسالت این مرکز، گفت: «تولید محتوا شامل مبانی، نظریه، الگو، مدل، شاخص ها»، «گفتمان سازی و فرهنگ سازی» و «راهبری عملیاتی برای مردم و نهادهای حاکمیتی» سه مأموریت اصلی ما در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مردم‌بنیان، عدالت‌محور، درون‌زا، برون‌گرا، فرصت‌ساز و انعطاف‌پذیر است، اظهار داشت: ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر انقلاب، راهبرد حرکت صحیح اقتصاد کشور را ترسیم می‌کند و اقتصاددانان کشور براین عقیده، اتفاق نظر دارند که تنها راه نجات و حل مشکلات کنونی اقتصادی ایران، عملیاتی کردن الگوی اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۹ برای اولین بار واژه «اقتصاد مقاومتی» را به کار برده اند و در 29 بهمن ۱۳۹۲ مؤلفه ها و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را برای سران قوا، مردم و جمع های مختلف تبیین نموده اند، افزود: ما جمعی از دانش آموختگان مباحث اقتصادی در حوزه، پس از بیانات رهبر معظم انقلاب به این نتیجه رسیدیم که تنها الگوی اقتصادی که بر اساس مبانی اسلامی ارائه شده، الگوی اقتصاد مقاومتی است و لذا باید کاری کنیم که این نگاه اقتصادی، فراموش و تحریف نگردد.

مدیرگروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: درتیرماه سال ۱۳۹3 مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه تاسیس واعضای شورای سیاستگذاری و همکاران این مرکز از دانش‌آموخته‌های اقتصادی، اقتصاد اسلامی و فقه اقتصادی هستند و با طیف گسترده‌ای از اساتید حوزوی و دانشگاهی معتقد به اقتصاد اسلامی مرتبطند و همکاری نزدیک علمی دارند.

حجت الاسلام احمد علی یوسفی درباره تولید محتوا به عنوان اولین رسالت این مرکز گفت: در سال‌های اولیه تلاش شد که تولید محتوا از این الگو داشته باشیم و بر این اساس اولین کتابی که در این مرکز تولید شد، «مبانی و مدل‌های مشارکت مردمی در اقتصاد مقاومتی» بود چراکه یکی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی، مردمی بودن این اقتصاد است و تاکید رهبری معظم نیز، جلوگیری از تصدی گری دولت‌ها بود و مردم نیز باید در چارچوب یک الگوی خاص در این مسیر حرکت می‌کردند.

مدیرگروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین افزود: کتاب «نظام اقتصاد مقاومتی؛ الگوی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام» وکتابی با عنوان «درسنامه اقتصاد مقاومتی» در حد دو واحد درسی حوزه و دانشگاه برای گفتمان‌سازی تألیف و چاپ شده است.

وی توضیح داد: در بخش تولید محتوا، مرکز راهبری، دانش آموختگان فقه اقتصادی را در بیش از ۱۰ حلقه ساماندهی کرد که هر حلقه بین ۳ تا ۵ نفر عضو دارد و هر حلقه نیز دارای یک مشاور است و خروجی این حلقه‌ها باید در راستای رفع مشکلات نظام باشد تا جایی که قوانین هر عرصه، مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، ضمن بیان اینکه تشکیل حلقه های این مرکز، پدیده ای مبارک، اثرگذار و مورد حمایت حوزه و شخص مدیر حوزه‌های علمیه هستند، افزود: تشکیل حلقه بانکداری یکی از مهم ترین حلقه هاست که قوانین بانکی و موضوعات آن را رصد و قوانین پولی و بانکی کشور را بر اساس دانش موجود فقه اسلامی و الگوی اقتصاد مقاومتی بازنگری و درصدد اصلاح است.

وی به نمونه ای از فعالیت های حلقه بانکداری اشاره نمود و گفت: یکی از طرح های مجلس در حوزه بانکی، در این حلقه بررسی شد وکل نقدهایی که به طرح مجلس وارد بود در قالب سه جلد تنظیم و در اختیار نخبگان و دفتر رهبری نیز قرار گرفت و نهایتا این طرح کنار گذاشته شد.

این نویسنده مقالات و کتب اقتصاد اسلامی درباره مخاطبان اصلی فعالیت های این مرکز بیان داشت: «حوزه»، «بدنه اصلی مردم»، «مجلس شورای اسلامی» و «دولت» چهار مخاطب ما برای اقتصاد مقاومتی بوده و بر اساس آن مأموریت ها، اهداف و برنامه های این مرکز را به پیش برده ایم.

وی اضافه کرد: در تولید محتوا، گفتمان سازی و راهبری عملیاتی، همواره مخاطبان اصلی را مدنظر داشته ایم.

وی با بیان اینکه ما حوزه را به عنوان بازوی فکری و نظری برای این جنگ اقتصادی در نظر گرفتیم، اظهارکرد: با توجه به اینکه یکی از مخاطبین ما بدنه اصلی مردم هستند، با رایزنی های گوناگون و کمیته های مختلفی که تشکیل دادیم، بحمدالله «جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی» با بیش از صد تشکل مردمی تشکیل شده و در حال اجرای برنامه های خود است.

وی تصریح کرد: ائمه جمعه و جماعات و بخش‌های تبلیغی نظام را نیز به عنوان بخش فرهنگ ساز در جنگ اقتصادی می شناسیم و مردم و نهادهای مردمی مثل بسیج، سپاه و ارتش را بازوی عملیاتی این جنگ اقتصادی در نظر گرفتیم.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، گفت: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس بسیج مستضعفین، نقشه‌راه تحقق اقتصاد مقاومتی را امضا و پشتیبانی علمی، گفتمانی و عملیاتی از تحقق اقتصاد را در دستور کار خود دارند.

وی افزود: این دولت یک تفاوت جدی با دولت قبل دارد. در دولت قبلی، اساساً اراده‌ای برای عمل به اقتصاد مقاومتی نبود، ولی در دولت فعلی، رئیس جمهور چنین امری را می‌خواهد، لذا انتظار تعامل بیشتر از دولت فعلی به خصوص در طرح تحولی داریم که در بخش اقتصادی به این الگو عمل کنند.   

 حجت الاسلام یوسفی، یادآورشد: ما تلاش داریم این نگاه را در دولت جا بیاندازیم که اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی ما به شکل پایداری حل شود چاره‌ای از دست یازیدن به این الگو نداریم.

وی گفت: زمانی که تبیین روشنی از اقتصاد مقاومتی با تفسیر رهبری داشته باشیم ما را به موفقیت رهنمون می‌دارد و رهبری معظم در بیانیه گام دوم به دو چالش بیرونی و درونی اشاره دارند.

وی اظهار داشت: چالش بیرونی وسوسه‌های دشمن است که با اصلاح درونی، این تحریم‌ها بی اثر خواهد شد وعیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی جزو مشکلات و چالش‌های درونی از منظر رهبری معظم است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی در پایان خاطر نشان کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، عمل به اقتصاد مقاومتی است و تمام افرادی که دغدغه بیانیه گام دوم انقلاب داشته و می‌خواهند سرباز اجرایی آن شوند، راهی جز اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند.

Print

تعداد نمایش ها (538)/نظرات (0)

انتخابگر پوسته

دی ان ان